هند شکوفا در بحبوحه افول اقتصادی جهان

در مجمع اقتصادی داووس در سوئیس از هند به عنوان اقتصاد شکوفا برای سال ۲۰۲۳ یاد شد. پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی هند با ۶.۱ درصد است و بالاتر از چین، رقیب اصلی آن در آسیا قرار دارد. اکنون هند در حال تبدیل خود به یک غول دیجیتال است و با گسترش زیرساخت‌های دیجیتالی در این کشور از اروپا پیشی می‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس پر از بحث‌های رشد اقتصادی یا نبود آن در اکثر کشورهای توسعه‌یافته بود؛ و اغلب از یک کشور به عنوان نقطه روشن توسعه اقتصادی یاد شد.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در پانل پایانی این رویداد گفت که هند عملکرد «بسیار خوبی» در این زمینه دارد در حالی که چالش‌های حاد پیش روی همسایگانش سریلانکا، بنگلادش و پاکستان بیش از پیش بر اقتصاد آنها اثر گذاشته است.

اگر از هیاهوی تا حدی مهندسی شده در این دوره از مجمع داووس حول شکوفایی اقتصادی هند بگذریم، باید گفت که با اقتصاد در حال افول اروپا و کندتر شدن رشد اقتصادی آمریکا، اکنون نوبت به درخشش هند رسیده است.

در این دوره اگرچه صندوق بین‌المللی پول شاهد پیشی گرفتن چین از متوسط رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ است که با برداشتن محدودیت‌های کرونایی در این کشور متحقق شده، اما پیش‌بینی ۴.۴ درصدی افزایش تولید ناخالص داخلی چین هنوز هم از تخمین‌های این رشد در هند، یعنی ۶.۱ درصد به مراتب پایین‌تر است. مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی بر این باور است که هند می‌تواند آلمان و ژاپن را پشت سر بگذارد و در دهه آینده به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود و تا سال ۲۰۳۵ به سرمایه‌ای ۱۰ تریلیون دلاری بردست یابد.

چند تن از مدیران شرکت‌های غیرهندی در اجلاس داووس، از جمله «پکا لوندمارک» مدیرعامل نوکیا، هند را به‌عنوان یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد خود معرفی کردند. همچنین زیرساخت‌های G۵ به سرعت در هند در حال گسترش است که هدف آن «ایجاد یک هند کاملا دیجیتال و ایجاد یک جامعه دیجیتال در هند» توصیف شده است. بر اساس نظر رئیس شرکت فناوری دیجیتال اریکسون، هند «به زودی بهترین زیرساخت دیجیتال را در خارج از چین خواهد داشت». او در ادامه اضافه کرد: «آنها به سرعت در حال افزایش زیرساخت هستند که به دیجیتالی شدن هند کمک می‌کند و اگر آن را با آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد مقایسه کنید، ما عقب هستیم».

از طرف دیگر هند جاه‌طلبی تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تولید تراشه را دارد. یکی از دلایل این مسئله افزایش نگرانی‌ها در مورد اتکای غرب به تایوان برای تولید تراشه است. به گفته وزیر بازرگانی هند، اپل می‌خواهد ۲۵ درصد از تولید آیفون خود را به این کشور منتقل کند (اگرچه این مورد از طرف اپل تایید نشده است).

در حال حاضر هند در پرداخت‌های دیجیتال در سطح جهانی اول است و به دنبال توسعه در زمینه‌هایی از جمله تولید انرژی خورشیدی، بادی و هیدروژن سبز با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برآمده است.

ترکیب یک محیط سیاسی باثبات و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه دولت در زیرساخت‌ها، محیط مثبتی را برای رشد فراهم کرده است. این کشور برای انتقال برنامه‌ریزی شده به انرژی سبز آمادگی خوبی نشان داده و در حال ساخت عرصه‌های جدید بدون زیرساخت‌های قدیمی برای خروج از انرژی فسیلی است.

باید اضافه کرد که به‌رغم تعهدات آتی در مورد رشد انرژی‌های تجدیدپذیر و رسیدن به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۷۰، هند از خرید نفت روسیه با نرخ بسیار پایین سود می‌برد در حالیکه اروپا با قیمت‌های به شدت بالاتر، نوسانات بازار و ترس از کمبود منابع انرژی مواجه است. در یک برآورد اجمالی می‌توان گفت که بخش مهمی از شکوفایی اقتصادی درحال وقوع هند، به غیر از سیاست‌های باثبات داخلی برای سرمایه‌گذاری، وابسته به سیل مشکلات نوظهور برای رقبای خارجی این کشور، از همسایه‌های آسیایی گرفته تا کشورهای اروپایی است.

کد خبر: 57911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =