هوش مصنوعی برای ایجاد مشاغل جدید یا نابودی آنها

مشاغل دنیای امروز تحت تاثیر هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید قرار دارند. تاثیرات فناوری در اشتغال، تاریخی چند صد ساله دارد و این تاثیرات تنها منجر به از بین رفتن مشاغل نمی‌شوند بلکه همواره منجر به خلق موقعیت‌های شغلی جدیدی شده‌اند. فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی احتمالا نمی‌توانند جایگزین مشاغل غیرتکراری یا مشاغلی شوند که عاملیت انسانی در آنها مهم است. با این همه به‌کارگیری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها و مدیران ارشد از این جهت جذاب است که آنها می‌توانند تولید را به‌صرفه‌تر و هزینه‌ها را کمتر کنند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ «چَت‌بات» یا «بات مکالمه» با نام غیر متداول‌تر «دستیار مجازی»؛ برنامه‌ای رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده است. به لطف رونق چت بات جدید ChatGPT، هوش‌ مصنوعی موضوع داغ این روزهای فناوری است. این ربات گفتگو، مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت ایجاد شده است، با توانایی خود در پاسخ به سؤالات، نوشتن مقاله و حتی بحث در مورد پرونده‌های حقوقی همگان را شوکه کرده و تحت تاثیر قرار داده است.

قابلیت‌های این چت‌بات همچنین موضوع دیگری را سرلوحه ذهن افراد کرده است: اگر ممکن باشد، چگونه و چه زمانی هوش مصنوعی بر شغل و حرفه آنها تأثیر خواهد گذاشت. در حالی که نگرانی‌ها راجع به استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در مشاغل افزایش یافته است، کارشناسان معتقدند که این موضوع آنقدرها هم ساده نیست.

خلق شغل یا اشغال آنها؟

پاسخ کوتاه به این سوال که آیا هوش مصنوعی جایگزین برخی مشاغل خواهد شد یا نه، یک «بله» قاطع و حتمی است. پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی به این معناست که فناوری می‌تواند به دستاوردهای بیشتر و بیشتری برسد و البته این مسئله بر مشاغل تأثیر خواهد گذاشت. از آنجایی که ماشین‌های کار، سیستم‌های نرم‌افزاری و ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار در نتیجه به‌کارگیری هوش مصنوعی توانمندتر می‌شوند، جایگزینی بخش بیشتری از کار انسان امروزی با ماشین‌ها به‌طور فزاینده‌ای ممکن و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

برخی نقش‌ها نسبت به سایرین آسیب‌پذیرتر هستند. به‌ویژه نقش‌هایی که مستلزم کار تکراری است یا بر اساس دستورالعمل‌ها یا قوانین بسیار خاصی قرار دارد. اما در مقابل جایگزینی فناوری برای وظایف شغلی که اغلب تغییر می‌کنند و در نتیجه به چیزهایی مانند سازگاری و انعطاف‌پذیری نیازمندند سخت‌تر است.

به گفته دیمیتریس پاپانیکلوآو، استاد امور مالی در دانشکده مدیریت کلوگ در دانشگاه نورث وسترن، مشاغلی با عاملیت انسانی قوی (مانند درمانگری) بعید است که توسط فناوری تصاحب شود. او می‌گوید: «جایگزینی مشاغلی که بر مهارت‌های بین فردی تأکید دارند، با هوش مصنوعی بسیار سخت‌تر است».

افقی برای مشاغل جدید

نگرانی‌ها درباره از دست دادن مشاغب تعجب‌آور نیستند. همانند بیشتر پیشرفت‌های فناوری، ترس اولیه از دست دادن شغل در بین کارگران طبیعی است. با این حال، در نظر گرفتن چند نکته بسیار مهم است. اولاً، اختلالات مشابه قبلاً اتفاق افتاده است، نمونه این پیشرفت‌ها گسترش رایانه‌ها یا ماشین‌های پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر در کارخانه‌ها و دفاتر است که نحوه کار مردم و نوع کار آنها را تغییر داد و البته بعضی از مشاغل را از بین برد. با این همه تصور زندگی بدون این پیشرفت‌ها امروزه غیرممکن است.

نکته دوم این که ترکیب تکنولوژی در مشاغل یک فرآیند چند صد ساله است. تاریخ نشان می‌دهد که اگر مشاغل به دلیل فناوری جدید از بین برود، نقش‌های دیگری به جای آنها ایجاد می‌شود. حتی ایجاد مشاغل و فرصت‌های جدید و عرضه کالاها و خدمات بروزتر، مشاغل بسیار بیشتری را از آنهایی که از بین برده ایجاد کرده است.

کار کردن با هوش مصنوعی یا علیه آن

پاپانیکلوآو اضافه می‌کند که هوش مصنوعی و فناوری و محصولات مبتنی بر آن نیز به طرق خاصی محدود هستند. در حال حاضر و در دنیای کار به‌کارگیری هوش مصنوعی از پتانسیل واقعی آن فاصله بسیار دارد. به این معنا که همه مدل‌هایی که امروزه بکار گرفته می‌شود از طریق تحلیل داده‌ها دست به پیش‌بینی می‌زنند. بسیاری از کارهایی که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که دانش موجود را با یک هدف خاص در ذهن کامپیوتر ترکیب می‌کند؛ مسئله‌ای که با تولید دانش جدید بسیار متفاوت است.

در حال حاضر سناریوی محتمل‌تر این است که افراد در کنار هوش مصنوعی کار کنند به جای اینکه با هوش مصنوعی جایگزین شوند. فرصت‌های بسیار بیشتری برای استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کار کارکنان انسانی نسبت به خودکارسازی کامل کار انسان‌ها وجود دارد.

اکنون بسیاری از کسب و کارها از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی یا حمایت از کارمندان استفاده می‌کنند. هوش‌ مصنوعی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا نقش‌ها را به گونه‌ای پیکربندی مجدد کنند که زمان صرف شده برای کارهای تکراری را به حداقل برساند و تصمیم‌گیری استراتژیک را حداکثر کند. مدیران ارشد از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند تا کارایی را برای کسب و کار خود افزایش دهند و به کارگران کمک کنند تا وظایف خود را به طور مؤثرتری انجام دهند.

البته برای رسیدن به این هدف آموزش کارکنان، کمک به آنها برای ارتقاء مهارت و ایجاد چارچوب‌هایی برای استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی ضروری است. پروژه‌ای پیش از این بسیاری از شرکت‌ها قبلاً آن را آغاز کرده‌اند. بنابراین، هرچند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری مبتنی بر آن‌ها ممکن است جایگزین شغل افراد نشوند، احتمالاً بسیار زود به بخش بزرگ‌تری از زندگی کاری روزمره ما تبدیل خواهند شد.

کد خبر: 58011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =