فرانسه در پی تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی اروپا

با رشد هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، اکنون بکارگیری این فناوری جدید در تولیدات و صنعت بیش از پیش اهمیت یافته است. فرانسه یکی از پیشروترین کشورها در هوش مصنوعی است که با ایالات متحده و بعضی کشورهای اروپایی دیگر رقابت دارد. با این حال هنوز بزرگترین مرکز هوش مصنوعی جهان آمریکا است که در این زمینه با چین رقابت شدیدی دارد. متخصصان معتقدند فرانسه قطعاً این شانس را دارد که در اروپا پیشتاز باشد، اما با رقابت سختی از سوی آلمان و بریتانیا مواجه است. به گفته مکرون، فرانسه همچون ایالات متحده یک شرکت غول در هوش مصنوعی ندارد، اما می‌خواهد دو یا سه «بازیگر بزرگ جهانی» در این فناوری ایجاد کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از cnbc؛ فرانسه تلاش زیادی می‌کند تا خود را به عنوان قطب هوش مصنوعی در اروپا معرفی کند و قوای خود را بر فناوری سریع در حال رشد و تبلیغاتی قرار دهد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته گفت: «من فکر می‌کنم ما در قاره اروپا در هوش مصنوعی شماره یک هستیم و باید شتاب کنیم».

کشورها به دنبال این هستند که خود را به عنوان قطب هوش مصنوعی معرفی کنند، چرا که این فناوری انقلابی است و بنابراین برای دولت‌های سراسر جهان از اهمیت استراتژیک برخوردار است. هوش مصنوعی از امور مالی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی تأثیرگذار بر صنایع تلقی می‌شود، اما خود پروژه «هوش مصنوعی» نیز در میانه نبرد فناوری گسترده‌تر میان چین و ایالات متحده گرفتار شده است.

هیاهو در مورد هوش مصنوعی تا حدودی به دلیل ماهیت ویروسی چت ربات ChatGPT ایجاد شده که شرکت آمریکایی OpenAIتولید کرده است. هوش مصنوعی عبارتی بود که در کنفرانس سالانه فناوری فرانسه Viva Tech، روی لبان همه بود، کنفرانسی که در آن مجموعه شرکت‌هایی از استارت‌آپ‌ها گرفته تا شرکت‌های فن‌آوری، همراه با شرکت‌هایی از صنایع مختلف مانند لوازم آرایشی و بانکی در آن حضور داشتند.

مکرون، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه و ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال، در این رویداد شرکت کردند و بر حمایت دولت از پیشروی فناوری هوش مصنوعی در فرانسه تاکید نمودند. مکرون در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: «ما دیوانه‌وار روی آموزش و تحقیق سرمایه‌گذاری خواهیم کرد».

در حالی که ایالات متحده به لحاظ بسیاری از معیارها، پیشرو در هوش مصنوعی در نظر گرفته می شود، فرانسه امیدوار است که بتواند عقب‌نشینی کند. به گفته مکرون: «واضح است که ایالات متحده شماره یک جهان است، دلیل خوبی هم وجود دارد، آمریکا بازار داخلی بزرگی است... من از فرانسوی‌ها می‌خواهم که به وضوح فاصله موجود را پر و در این زمینه خیلی بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، خیلی بیشتر توسعه پیدا کنیم و خیلی بیشتر شتاب کنیم». با این همه جاه طلبی‌های پاریس حتی در داخل اتحادیه اروپا با رقابت سختی مواجه است.

متخصصان معتقدند فرانسه قطعاً این شانس را دارد که در اروپا پیشتاز باشد، اما با رقابت سختی از سوی آلمان و بریتانیا مواجه است. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در هفته گذشته پیشنهاد خود را برای تبدیل شدن بریتانیا به یک مرکز جهانی هوش مصنوعی مطرح کرد. فرانسه برای رسیدن به موفقیت باید از هوش مصنوعی برای ایجاد زمینه‌های اقتصادی که در حال حاضر در آن دست برتر را دارد استفاده کند، مانند تولید و داروسازی. مقطع کنونی یک زمان کلیدی برای استراتژی، شناسایی حوزه‌های خاص و سرمایه‌گذاری هنگفت بر روی هوش مصنوعی تا برتری در این رقابت سخت تثبیت شود.

تمرکز بر شرکت‌های هوش مصنوعی فرانسه

شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر بر گفت‌وگوهای مربوط به هوش مصنوعی مسلط هستند و نام‌هایی مانند «مایکروسافت» که در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد و سازنده تراشه‌های Nvidia است همچنان در صدر جدول هوش مصنوعی باقی مانده‌اند.

به گفته مکرون، فرانسه همچون ایالات متحده یک شرکت غول در هوش مصنوعی ندارد، اما می‌خواهد دو یا سه «بازیگر بزرگ جهانی» در این فناوری ایجاد کند. برای رشد سریع استارتاپ‌های خود، فرانسه از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.

با تاکید بر پتانسیل و درک اهمیت پیشرفت‌های هوش مصنوعی، استارت‌آپ فرانسوی Mistral AI طی چهار هفته با جمع‌آوری ۱۰۵ میلیون یورو به راه افتاده است. تعدادی دیگر از استارت آپ‌های محلی فرانسه نیز محصولات خود را در Viva Tech به نمایش گذاشتند.

مقررات بین‌المللی در هوش مصنوعی

بخشی از حرکت فرانسه به سوی تبدیل شدن به مرکز هوش مصنوعی به مقررات پیرامون این فناوری منجر می‌شود. پارلمان اروپا در حال تدوین قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا است که اولین مقررات گسترده در نوع خود در مورد هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

فرانسه معمولاً به‌عنوان طرفدار مقررات قوی در مورد فناوری مطرح است اما با بخش‌هایی از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که زیربنای ChatGPT را تشکیل می‌دهد، مخالفت کرده است چرا که آن را بیش از حد سخت‌گیرانه می‌بیند. «بارو»، وزیر دیجیتال فرانسه، در مورد مقررات مربوط به هوش مصنوعی مولد گفت: «نگرانی من این است که در چند هفته اخیر، پارلمان اتحادیه اروپا ... موضع بسیار محکمی در مورد مقررات هوش مصنوعی اتخاذ کرده است. بنظر می‌رسد که پارلمان اروپا به نوعی از این قانون به عنوان راه‌حلی جهت حل بسیاری از مشکلات به طور همزمان استفاده کرده است.

فرانسه خواستار یک مقررات جهانی در مورد هوش مصنوعی است که امیدوار است از طریق گروه G7 شامل ایالات متحده و بریتانیا و همچنین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به آن دست یابد. ماکرون گفت: «من فکر می‌کنم ما به یک مقررات جهانی نیاز داریم و همه بازیگران حتی بازیگرانی مانند ایالات متحده با آن موافق هستند».

آمریکا هم دوست هم دشمن

فرانسه آمریکا را هم به عنوان یک رقیب و هم متحد می‌بیند. شرکت‌های فرانسوی و اروپایی سعی خواهند کرد با غول‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل رقابت کنند، اما از طرف دیگر مجوز واشنگتن برای هر نوع مقررات جهانی لازم است.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در این رابطه گفت: «رقابت همیشه چیز خوبی است. بنابراین ما همکاری بسیار نزدیکی با ایالات متحده داریم، اما می‌خواهیم به اطلاعات و شرکت‌های هوش مصنوعی خودمان نیز دسترسی داشته باشیم. بنابراین فکر می‌کنم که داشتن رقابت عادلانه بین ایالات متحده و اروپا و همچنین همکاری در برخی دستگاه‌های کلیدی برای ایالات متحده و اروپا خوب است. در مورد مقررات نیز، من فکر می‌کنم این کاملاً حیاتی است تا با مقامات آمریکایی در مورد بهترین راه تنظیم هوش مصنوعی گفتگوی عمیقی داشته باشیم.

کد خبر: 61273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =