کوچ‌نشینان دیجیتال و دوست‌داران دورکاری با محیط‌های اداری چه خواهند کرد؟

اندیشه‌ی بازگشت کارکنان به محیط کار اداری و دور شدن از فضای مجازی و دورکاری، دو سر طیف بسیار افراطی دارد. یک دسته، آن‌ها هستند که گمان می‌کنند انتقاد از دورکاری و تلاش برای بازگشت کارمندان به محل کار، فقط یک تبلیغ تجاری برای صاحبان املاک است که مردم را مجبور به بازگشت کنند و مانع از کاهش ارزش املاک تجاری شوند و دسته‌ دوم آن‌ها هستند که معتقدند کارمندان دورکار در حالی که لباس خواب پوشیده‌اند و در تخت‌های خود لم داده‌اند، با لپتاپی در دست، در حال کار هستند و کیفیت کار آن‌ها بی‌ارزش است.

قطعا هر دو طرف این ماجرا، کل حقیقت را در نظر نمی‌گیرند، اما در عین حال، حاضر هم نیستند تا بحث منطقی پیرامون این قضیه صورت گیرد و تنها همدیگر را به اتهاماتی واهی متهم می‌کنند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که نرخ بازگشت کارمندان به فضای کار و اشتغال در محیط‌های اداری در آمریکا از نرخ اشتغال فضای اروپا و آسیا بسیار کمتر است. این مسئله، هم جنبه‌ی فرهنگی دارد و هم جنبه‌ی اقتصادی. زمان رفت و آمد به محل کار در آمریکا بسیار زیاد است و فرهنگ شرکت‌های خصوصی درباره دورکاری نیز در این کشور با اروپا و آسیا متفاوت است. تحقیقات جدید دانشکده‌ی بازرگانی INSEAD نشان می‌دهد که نسبت آمریکایی‌هایی که معتقد هستند بهره‌وری کار از راه دور، بسیار بالاتر از کار کردن در محیط‌های فیزیکی است، تقریباً دو برابر سایر جهان است. این در حالی است که کارکنانی که در اروپا و آسیا مشغول به کار هستند، معتقدند که دورکاری به روابط کاری آن‌ها با همکاران‌شان آسیب وارد می‌کند و آن‌چنان موافق دورکاری نیستند.

تقاضای اجاره‌ی فضای اداری در سراسر جهان کاهش خواهد یافت

مک‌کینزی اخیرا گزارشی از تفاوت‌ میان شهرهای بزرگ جهانی در خصوص اجاره‌ فضای اداری منتشر کرده است که نشان می‌دهد مناطق اداری سنگین نیویورک و سانفرانسیسکو در مقایسه با شهرهایی مانند پاریس و مونیخ، با کاهش شدید تقاضای املاک و مستغلات همراه با نرخ کمتر حضور در ادارات مواجه شده‌اند. این موسسه‌ مشاوره تخمین زده است که ممکن است در بهترین حالت حدود ۸۰۰ میلیارد دلار از ارزش ساختمان‌های اداری در ۹ شهر بزرگ تا سال ۲۰۳۰ و در بدترین حالت تا ۱.۳ تریلیون دلار کاسته شود.

در زمان همه‌گیری کرونا، لیسبون و دیگر شهرهای اروپایی به بهشتی برای عشایر دیجیتالی تبدیل شدند. این کشورها به این افراد املاک ارزان، نرخ‌ مالیاتی مطلوب و ویزای راحت ارائه می‌کردند. به ویژه در کشوری مانند پرتغال، این فعالان حوزه‌ دیجیتال این فرصت را داشتند که با یک ویزای طولانی در یک کشور آفتاب گیر کنار دریا و در آرامش کار کنند. اما در ماه‌های اخیر، پرتغال و ایرلند این شرایط رویایی را برای فریلنسرها کنار گذاشته‌اند و به همین خاطر این دورکاران که به عشایر دیجیتال معروف هستند به شهرهای آسیایی مانند سئول و مانیل روی آورده‌اند.

سلامت روان کارکنان در سراسر جهان

در مورد تأثیری که سیاست‌های کاری انعطاف پذیر می‌تواند بر سلامت روان کارکنان داشته باشد، مطالب زیادی نوشته شده است. مطالعه‌ای که توسط شرکت بیمه Axa روی ۳۰هزار نفر در ۱۶ کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که بیش از یک نفر از هر پنج بریتانیایی (۲۱٪) از نظر ذهنی و روحی مشکلاتی دارند. بعد از بریتانیا، ایالات متحده با ۱۷% در ردیف دوم مشکلات روحی کارکنان قرار دارد. مطالعاتی که اخیرا و بعد از همه گیری کرونا در جهان انجام شده نشان می‌دهد که برنامه‌های انعطاف‌پذیر کاری قطعا به مقابله با استرس و فرسودگی شغلی کمک خواهد کرد و طراحی‌های قدیمی محیط‌های کاری قطعا با عادات مدرن کارکنان تناسب ندارند. برای مدت‌ها این طور در نظر گرفته می‌شد که کارکنان در محیط کار گیاهانی هستند که قرار است تمام طول روز در گلدان‌های خود قرار بگیرند و هیچ گونه فضایی برای زندگی آن‌ها در نظر گرفته نشده بود. تازگی موضوعات مطرح شده در این زمینه نشان می‌دهد که بحث پیرامون این قضیه و حضور کارکنان در فضاهای ادارای موضوع جذابی است که نیاز دارد بیش از این‌ها مورد توجه قرار گیرد و تحقیقات بیشتری درباره آن انجام شود.

کد خبر: 63907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =