چگونه در محل کار بیشتر به چشم بیاییم؟

زمانی که قرار است وارد محل کار جدیدی ‌شوید، بسیاری به شما توصیه‌ خواهند کرد که برای این که دیده شوید، بیشتر از دیگران کار کنید. به بسیاری از ما گفته شده است که برای برتری در هر نقشی، باید کارها را به نحو احسن انجام داد و هر گامی را به درستی و رو به جلو برداشت.

زمانی که قرار است وارد محل کار جدیدی ‌شوید، بسیاری به شما توصیه‌ خواهند کرد که برای این که دیده شوید، بیشتر از دیگران کار کنید. به بسیاری از ما گفته شده است که برای برتری در هر نقشی، باید کارها را به نحو احسن انجام داد و هر گامی را به درستی و رو به جلو برداشت. در بیشتر موارد، این حرف‌ها درست است. در آغاز شروع حرفه‌تان در یک شغل جدید، تثبیت خود به‌عنوان یک فرد سازنده و قابل اعتماد به شما کمک خواهد کرد تا یک برند شخصی قوی بسازید تا اعضای تیم بتوانند به شما به عنوان یک فرد موثر اعتماد کنند.

اما چیزی که افراد کمی به شما خواهند گفت این است که برای رشد در جایگاه شغلی خود و ایجاد اعتبار در میان دیگران، بسیار لازم است که تأثیر سخت کوشی شما برای دیگران قابل مشاهده باشد. دیده شدن کار شما برای نام بردن از شما در اتاقی که در آن تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود و در نهایت برای ارتقای شغلی شما بسیار ضروری است. اگر دیگران ندانند شما چه کاری انجام داده‌اید، هرگز به پتانسیل کامل خود برای پیشرفت دست نخواهید یافت.

در طول چند سال اول فعالیت حرفه‌ای، فهمیدن اینکه چگونه کار خود را به نمایش بگذاریم، می تواند یک چالش بزرگ باشد، به خصوص در میان همه‌ی ناشناخته‌های دیگری که ممکن است در حال جستجوی آن باشید. به همین خاطر در ادامه، راجع به کارهایی که می‌توان در محل کار انجام داد تا کار شما به خوبی دیده شود صحبت خواهیم کرد.

به چشم آمدن در محل کار به چه معناست؟

به چشم آمدن در محل کار به این معنی است که کار شما مورد توجه، تایید و ارزش‌گذاری قرار گیرد. می‌توان این مسئله را با یک رویداد اجتماعی مانند دعوت شدن به مهمانی مقایسه کرد. کسانی که در مهمانی‌ها به چشم می‌آیند، سه مرحله‌ تعاملی را تجربه کرده‌اند: دعوت به مهمانی، مشارکت در آن و اعتبار مانند دعوت دوباره برای شرکت در مهمانی‌های بعدی.

در کار هم وقتی شما دعوت‌نامه‌ای برای همکاری دریافت می‌کنید به این معنا است که از شما خواسته شده تا بخشی از پروژه‌ها باشید، تیم‌ها را رهبری کنید و نقش‌های جدیدی را بر عهده بگیرید. مشارکت به این معنی است که شما سهم قابل توجه و اساسی در کار دارید و اعتبار به این معنی است که کار شما ارزش‌گذاری، شناسایی و تایید شده و با چیزهایی مانند ارتقای شغلی، به دست آوردن حوزه‌ کاری بزرگتر، یا افزایش دامنه‌ی کنترل به شما پاداش داده می‌شود. وقتی یک فرد جدید در محل کار هستید، دقیقا مانند زندگی، دعوت شدن به مهمانی کار آسانی نخواهد بود، به همین دلیل است که باید از همان ابتدا تلاش خود را آغاز کنید.

به چشم آمدن در محیط کار چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

دیده شدن در محل کار مزایای زیادی دارد. اول از همه به شما امکان می‌دهد تا نفوذ بیشتری داشته باشید که این امر برای هر کس که مشتاق رهبری‌ست ضروری است. دیده شدن شما در محل کار که بر اساس توانایی‌های شما اتفاق افتاده است، در شکل دادن به احساسات، باورها و اعمال دیگران موثر است. دوم این که، به چشم آمدن در محل کار می‌تواند دری را به روی فرصت‌های جدیدی باز کند که در غیر این صورت ممکن بود بسته یا حتی از شما پنهان بماند. اگر تصمیم‌گیرندگان کلیدی بدانند شما چه کسی هستید، چه کار می‌کنید و معتقد باشند که کار شما تأثیر مثبتی به همراه دارد، این گونه شانس خود را برای شرکت در پروژه‌های نوآورانه یا پرمخاطره افزایش خواهید داد و یا ارتقاء شغلی دریافت خواهید کرد.

سوم این که با قابلیت به چشم آمدن راحت‌تر می‌توانید با افراد جدید وارد مکالمه شوید. به عبارت دیگر، این یک راه عالی برای گسترش شبکه‌ ارتباطات شماست. همان اینفلوئنسرهایی که برای مشارکت شما ارزش قائل هستند می‌توانند شما را به تصمیم‌گیرندگان دیگر در بخش‌های دیگر، تیم‌های دیگر و یا حتی به کسانی که در آینده برای شما ارزش‌مند خواهند شد، معرفی کنند. در نهایت و شاید مهم‌تر از همه، به چشم آمدن می‌تواند تعیین کند که آیا محل کار شما برای شما جذاب است یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد که احساس مشارکت در کار منجر به تعهد و مشارکت سازمانی بالاتر می‌شود. شما به احتمال زیاد در تعیین شرح کار خود، از جمله حوزه‌های تمرکز، اولویت‌ها، اهداف و شاید در نهایت، استراتژی بزرگ‌تری که کار را برای کل سازمان تعریف می‌کند، تأثیر خواهید داشت.

چگونه در محل کار به چشم دیگران بیاییم؟

شما فقط با تلاش فردی نمی‌توانید در محیط کار دیده شوید. برای بالا بردن وجهه‌ خود، به یک مدافع نیاز دارید، خواه مدیرتان باشد، یک دوست یا یک حامی. اساساً کسانی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند که دعوت کننده‌ شما به مهمانی هستند و یا جزو افراد تاثیرگذار در شرکت به حساب می‌آیند. از طریق این روابط می‌توانید ابزارهایی را که برای قابل‌مشاهده کردن خود نیاز دارید بیاموزید (مانند صحبت کردن، افزایش نفوذ و شبکه‌سازی، به ویژه در یک محیط ترکیبی).

برخی از کارشناسان معتقد هستند که هیچ اثری به صورت ذاتی قابل مشاهده نیست و آنچه مردم می‌بینند به زمینه‌ کاری شما بستگی دارد. این بدان معناست که ارزش کار شما می‌تواند با تغییر نیازها و اهداف سازمانی تغییر کند. برای حفظ آگاهی از زمینه کاری خود، کافیست از خود بپرسید:

  • موقعیت و کار من در سازمان چگونه دیده می‌شود؟ شهرت من چیست؟
  • آیا کار من به چیزهایی مانند درآمدزایی، افزایش سهم بازار یا تغییرات مثبت در فرهنگ شرکت مرتبط است؟
  • آیا مردم وقتی در مورد چیزی مهم نیاز به کمک دارند به من و کارهایی که انجام می‌دهم، فکر می‌کنند؟
  • آیا افراد تاثیرگذار در محل کار پروژه‌هایی را که من هدایت می‌کنم تأیید، تمجید و حمایت می‌کنند؟
  • چه روابطی با سرپرستان، تصمیم گیرندگان و تأثیرگذاران دارم و چگونه آنها را تعریف کنم؟

این سؤالات به شما کمک می‌کند درباره‌ی نحوه‌ به چشم آمدن در محل کار یا تغییراتی که می‌تواند در به چشم آمدن شما تاثیرگذار باشد، فکر کنید. همچنین می‌توانید از مدیر یا تیم منابع انسانی خود بخواهید که یک بررسی ۳۶۰ درجه داشته باشد - تمرینی ارزشمند (و گاهی متواضعانه) که در طی آن بازخورد نقاط قوت و ضعف شما از همکارانتان جمع‌آوری می‌شود و در حالت ایده‌آل، اطلاعات عملی را برای بهبود در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر مطمئن نیستید که برای به چشم آمدن، چه گام‌های عملی باید بردارید، با امتحان کردن استراتژی‌های زیر شروع کنید.

کاری انجام دهید

به چشم آمدن در محیط کار نیاز به هدف و نیت دارد، پس کافی است کاری انجام دهید. اگر معمولاً فردی هستید که در جلسات صحبت نمی‌کنید، بلافاصله بعد از آن با میزبان جلسه صحبت کنید یا مسائل مربوط به جلسه را پیگیری کنید. به یاد داشته باشید، فروتنی مساوی با سکوت نیست. موفقیت‌های خود را به اشتراک بگذارید و اگر مدیر هستید، موفقیت‌های تیم خود را نیز به اشتراک بگذارید. ارائه‌ کار با کیفیت ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این کار با کیفیت همیشه قابل مشاهده نیست. سایر همکاران باید بتوانند روی کار با کیفیت شما حساب کنند. در نهایت شما به عنوان یک عضو قابل اعتماد، ارزشمند و مورد نیاز تیم شهرت پیدا خواهید کرد که همه‌ی این‌ها منجر به دیده شدن بیشتر شما خواهد شد.

از این که چه چیزی برای ذینفعان کلیدی شما مورد توجه است، آگاه باشید. قادر به کمک و افزودن ارزش به کار تصمیم گیرندگان قدرتمند در سازمان خود باشید. معمولاً این افراد همکاران ارشد شما هستند، رئیس بخش یا اعضای تیم اجرایی. وقتی نشان می‌دهید که مهارتی دارید که می‌تواند منبع ارزشمندی برای آن‌ها و کارشان باشد، به احتمال زیاد به کار شما توجه خواهند کرد. وقتی نشان دهید که می‌توانید به مدیران ارشد کمک کنید تا موفق شوند، آن‌ها شما را استخدام کرده و روی موفقیت شما سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

عاشق یادگیری باشید

به دنبال فرصت‌های یادگیری باشید، بپرسید و داوطلب شوید تا مهارت‌های خود را گسترش دهید. اگر این فرصت‌ها به نفع ذینفعان کلیدی باشد، بسیار بهتر هم خواهد بود. آیا امکان چرخش شغلی بین تیم‌های مختلف برای شما وجود دارد؟ آیا مدیر شما برای انجام یک پروژه‌ی حساس، به کمک نیاز دارد؟ آیا می‌توانید داوطلب شوید که تیم خود را در جلسات مختلف نمایندگی کنید؟ به دنبال فرصت‌های یادگیری باشید چرا که وظایف فوری و قابل ارتقا دارند. در صورتی که پروژه‌ای که به عهده گرفته‌اید در سطح شرکت گسترده باشد، به شما امکان می‌دهد تا با کارمندان ارشد که قدرت تصمیم‌گیری دارند، از نزدیک همکاری کنید.

مهربان باشید

مردم دوست دارند که با افراد مهربان، متفکر و خوب همکاری کنند. فردی باشید که مردم از بودن در کنارش و حضور در تیم‌اش لذت ببرند. کارشناسان تاکید دارند که مهربانی می‌تواند فرسودگی کارمندان را کاهش دهد، عزت‌نفس را تقویت کند، احساسات مثبت را تحریک کند و رفاه کلی را افزایش دهد. مهربان بودن را فرصتی برای تقویت مهارت‌های نرم خود، مانند همدلی، شفقت، انعطاف‌پذیری و سازگاری بدانید، ویژگی‌هایی که به دیگران اجازه می‌دهد شما را به عنوان یک کارمند ارزشمند و رهبر نوظهور ببینند.

ارتباط برقرار کنید

از ارتباط با دیگر سوپراستارهایی که در محل کار می‌بینید خجالت نکشید. این کار را نه برای نیت خودخواهانه، بلکه برای ایجاد ارتباط و ایجاد روابط با کسانی که تحسین می‌کنید انجام دهید. با ارتباط با این افراد می‌توانید بفهمید که چگونه دیده شدنشان را به دست آورده‌اند. در کنار آن‌ها، با آن‌ها یا برای آن‌ها کار کنید. این کار مشارکت‌های شما برای آن‌ها را قابل مشاهده‌تر می‌کند و پتانسیل کسب حمایت مالی از شما را حتی زمانی که شما حضور ندارید افزایش می‌دهد. به‌علاوه، بینشی در مورد چگونگی هموار کردن مسیر خود از طریق تجربیات آن‌ها به دست خواهید آورد.

به یاد داشته باشید که

به چشم آمدن در محل کار باعث می‌شود که توجهات بیشتری را به خود جلب کنید که همین مسئله می‌تواند منجر به افزایش فشار برای ارائه‌ نتایج عالی و عملکرد سطح بالاتر شود. همزمان با دیده شدن در فضاهای کاری، مسئولیت‌های جدیدی برای شما به وجود خواهد آمد، شما دیگر نمی‌توانید زیر رادار پرواز کنید. وقتی خود را در این موقعیت قرار می‌دهید، به یک الگو برای دیگران تبدیل خواهید شد.

افزایش دیده شدن شما زمان می‌برد. صبور باشید و بدانید که همان‌طور که تخصص و تعهد خود را نشان می‌دهید، همکاران متوجه‌ی کار شما می‌شوند، مشارکت و نظر شما را درخواست می‌کنند و در نهایت، از شما برای مشارکت‌های‌تان قدردانی می ‌کنند و به شما پاداش می‌دهند.

منبع: Harvard Business Review

کد خبر: 64302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =