ترس کارمندان از آینده

یک نظرسنجی جدید نگرش کارکنان اروپایی را نسبت به هوش مصنوعی مورد ارزیابی قرار داده است. بر اساس این نظرسنجی تقریباً نیمی از این کارکنان انتظار دارند که در سال آینده، هوش مصنوعی تأثیر عمده‌ای بر زندگی کاری آن‌ها بگذارد.

افزایش نفوذ هوش مصنوعی (AI) در حوزه‌های کاری مختلف، به نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بر مشاغل تأثیر بگذارد دامن زده است. اکنون نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از کارمندان در اروپا تأثیر «قابل‌توجه» هوش مصنوعی را بر شغل خود در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند. ابزارهایی مانند (ChatGPT OpenAI) و (Google's Bard) قادر به نوشتن کل یک مقاله به زبانی نسبتاً ساده و قابل قبول برای امتحانات و حتی نوشتن کدهای کاربردی هستند. همچنین ابزارهای مولد هوش مصنوعی برای ایجاد تصویر مانند (Midjouney) یا (DALL•E۲)‌، بسیاری از هنرمندان و طراحان گرافیک را متعجب کرده که این فناوری تا کجا ادامه خواهد یافت.

ترس کارمندان
شبکه‌ اجتماعی (LinkedIn) اخیراً یک نظرسنجی را از بین بیش از ۱۰ هزار کارمند بالای ۱۸ سال انجام داده و از آن‌ها خواسته به این سؤال که تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی کاری خود را چگونه ارزیابی می‌کنند، پاسخ دهند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که کارمندان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند و ایتالیا احساس می‌کنند که هوش مصنوعی تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی کاری آن‌ها خواهد داشت.
همچنین حدود ۴۵ درصد از پاسخ‌گویان پیش‌بینی کرده‌اند که این امر باعث تغییر مؤثر در شغل‌شان در سال آینده خواهد شد، به‌طوری که بیش از یک‌سوم آن‌ها در این باره احساس غم و نگرانی می‌کنند و احتمال می‎دهند که نتوانند با تحولات محل کار خود همراهی کنند.

هوش مصنوعی مولد
شارلوت دیویس، کارشناس حرفه‌ای شبکه‎ اجتماعی لینکدین معتقد است که متخصصان با موج جدیدی از تحولات روبه‌رو هستند و برای این امر نیاز به سازگاری با تغییرات دارند؛ چراکه قرار است هوش مصنوعی مولد هرچه بیشتر در محیط‌های کاری اثرگذار شود.

او گفته که این تحولات همان‌قدر که می‌تواند طاقت‌فرسا باشد می‌تواند مثبت هم باشد، چون افرادی از این تغییرات استقبال کرده‌اند و برای ‌یادگیری نحوه‌ استفاده از این فناوری تلاش می‌کنند. طبق نتایج این نظرسنجی حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان به یادگیری در این حوزه علاقه‌مند هستند و ۵۹ درصد در حال حاضر فاقد هرگونه آموزش رسمی از سوی کارفرمایان خود هستند.

همچنین یک‌سوم این افراد در حال حاضر از هوش مصنوعی در شغل خود بهره می‌برند و ۲۶ درصدشان از ابزارهای هوش مصنوعی مانند (ChatGPT) در کار استفاده می‌کنند. این نتایج به وضوح نشان می‌دهد که مردم مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش مصنوعی هستند.

در این زمینه شاهد افزایش قابل‌توجه مکالمات در لینکدین با اعضایی هستیم که مهارت‌های هوش مصنوعی را به نمایه‌های خود اضافه می‌کنند. این داده‌ها همچنین ارزش عظیم مهارت‌های نرم و اهمیت این مهارت‌ها را نشان می‌دهد.

دیویس معتقد است که آدم‌ها به رشد در این فناوری جدید و تغییراتی که به ارمغان می‌آورد ادامه خواهند داد. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان تأکید کرده‌اند که چگونه مهارت‌های نرم در آینده‌ای که هوش مصنوعی و اتوماسیون بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، حیاتی خواهد بود. بر اساس مطالعه‌ انجام شده در لینکدین نیمی از متخصصان مورد بررسی، مهارت‌هایی مانند حل مسئله، مدیریت زمان و تفکر استراتژیک را مهم‌تر از هوش مصنوعی می‌دانند.

کد خبر: 64762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =