تجارت پررونق بریدن زبان نوزادان در آمریکا

پزشکان و مشاوران شیردهی در سرتاسر آمریکا که اکنون مادران را برای شیردهی نوزادان تشویق می‌کنند، آن‌ها را برای باز کردن زبان کودکان از طریق بریدن زبان نوزادان تحت فشار قرار می‌دهند.

بسیاری از مشاوران شیردهی در پی حل مشکل مادران برای شیردهی به نوزادانشان آن‌ها را تشویق به بریدن برجستگی زبان برخی از کودکان از طریق انجام عمل لیزر می‌کنند و از آن به عنوان یک درمان معجزه‌آسا نام می‌برند. برای قرن‌ها، ماماها و پزشکان برای سهولت در شیردهی، چنین «زبان‌هایی» را قطع کرده‌اند، اما محبوبیت این روش در دهه‌ گذشته افزایش یافته است، چرا که زنان با فشارهای فزاینده‌ای از سوی پرستاری مواجه هستند. تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد که مشاوران شیردهی و دندانپزشکان در سال‌های گذشته به شدت این روش‌ها را تبلیغ کرده‌اند، حتی برای نوزادانی که هیچ نشانه‌ای از گره‌های زبانی واقعی ندارند.

بخش کوچکی از نوزادان با بافت دهانی به دنیا می‌آیند که نوک زبان آن‌ها را به پایین دهانشان متصل می‌کند. در برخی موارد مشخص، پزشکان آن بافت را برش می‌دهند، اما بسیاری از گره‌های زبان بی‌ضرر هستند و شواهدی که نشان می‌دهد بریدن آن‌ها باعث بهبود تغذیه می‌شود، اندک است.

با این حال، به گفته‌ ده‌ها نفر از والدین، برخی از مشاوران شیردهی و دندان‌پزشکان، جراحی لیزر را برای مادران مضطرب و خسته به‌عنوان درمانی که شیردهی را بهبود می‌بخشد و از بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله آپنه‌ی خواب، اختلالات گفتاری و یبوست پیشگیری می‌کند، پیشنهاد می‌کنند. این افراد توصیه می‌کنند که نه تنها بافت زیر زبان بلکه تارهایی که لب‌ها و گونه‌ها را به لثه‌ها متصل می‌کند، لیزر کنند که آن را به یک صنعت پر درآمد تبدیل کرده است. به طور مثال برخی از پزشکان معروف در منهتن سالانه میلیون‌ها دلار از عمل بستن زبان به دست می‌آورند. علاوه بر این، مشاوران شیردهی که بیماران را به پزشکان ارجاع می‌دهند از این کار درصد دریافت می‌کنند و همین باعث افزایش شرکت‌هایی که به انجام کارهای لیز می‌پردازند هم منجر شده است. محاسبه‌ حجم اعمال جراحی که اغلب تحت پوشش بیمه نیز نیستند، دشوار است، اما از هر نظر اعداد در حال افزایش هستند. یک مطالعه نشان می‌دهد که این عمل بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲ بیش از ۸۰۰ درصد در سطح ملی رشد کرده و به بیش از ۱۲۰۰۰ رسیده است. متخصصان گوش، حلق و بینی در ۲۵ ایالت گزارش داده‌اند که شاهد افزایش شدید درخواست‌ها برای مشاوره‌ بستن زبان بوده‌اند که گاهی اوقات برنامه‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین جستجو برای "زبان بند" در گوگل در ماه ژوئن به رکوردی رسید که در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده است؛ این در حالی است که هشدارهای زیادی در این زمینه صادر شده است که این عمل باعث می‌شود بسیاری از کودکان از غذا خوردن امتناع و درد شدیدی را تحمل کنند.

البته در آمریکا نظارت کمی روی این عمل جراحی وجود دارد و به ندرت در پی این مشکلات مجوزهای پزشکی تعلیق می‌شود. مواردی وجود دارد که با وجود ده‌ها بار شکایت، مشاورات شیردهی همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

این ایده که بند زبان می‌تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند قرن‌هاست که وجود داشته است. ماماها زمانی از یک ناخن بلند و تیز برای پاره‌کردن بافت زیر زبان کودک استفاده می‌کردند. در سال ۱۶۰۱، یک جراح سلطنتی، زبان لوئی سیزدهم، پادشاه آینده فرانسه را برید، اما پزشکان مدت‌هاست که در مورد این روش هشدار داده‌اند.

علاوه بر این، با تولید انبوه شیر خشک در قرن بیستم، تغذیه با شیر مادر کاهش یافت و به ندرت بحث بستن زبان مطرح می‌شد، اما این مسئله در دهه‌ی ۱۹۷۰ و با شروع دوباره‌ی شیردهی مادران این وضع شروع به تغییر کرد. مکیدن از بطری آسان است، اما برای شیر دادن، نوزادان باید یاد بگیرند که از زبان خود برای استخراج شیر استفاده کنند. در سال‌های بعد از آن مقالات بسیاری درباره‌ی این مشکلات نوزادان و راه‌های رفع آن در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ نوشته شد. اما در سال ۲۰۲۰، یک هیئت متشکل از ۱۶ متخصص برجسته گوش، حلق و بینی دستورالعمل‌هایی را منتشر کردند که هشدار می‌دادند که این مشکل زبانی در کودکان بزرگ جلوه داده شده‌اند و نباید این جراحی‌ها به راحتی انجام شود. موارد بسیاری گزارش شده‌اند که کودکان با انجام این جراحی‌ها مشکلات حاد تغذیه‌ای پیدا کرده‌اند و یا به خاطر عدم توانایی در خوردن به خاطر سوء تغذیه در بیمارستان بستری شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولید دستگاه‌های لیزر به این صنعت خدمات ارائه می‌کنند. این دستگاه‌ها که چیزی در حدود ۸۰ هزار دلار قسمت دارند، در کنفرانس‌های مختلف پزشکی به پزشکان اطفال معرفی می‌شوند و تبلیغات وسیعی در استفاده از آن‌ها و مزایای این جراحی‌ها انجام می‌شود.

بسیاری از مشاوران شیردهی مادران را به این کار تشویق می‌کنند و برای ماماها دوره‌های مختلف آموزشی رایگان برگزار می‌کنند. در این دوره‌ها بسیاری از مشکلات کودکان مانند بداخلاقی یا مشکلات گوارشی را به همین مسئله نسبت می‌دهند. همین تشویق مادران به انجام این عمل‌ جراحی در مواردی جان کودکان را با خطر روبه‌رو کرده است. در واقع مادران هزینه‌ی در حد ۹۰۰ دلار انجام می‌دهند که به کودک خود آسیب بزنند، در حالی که بیمه هزینه‌های مربوط به این عمل‌های جراحی را نیز پرداخت نمی‌کند.

بسیاری از افراد فعال در این زمینه، والدین را با ناتوانی کودک در یادگیری و آپنه‌ی خواب در صورت عدم انجام عمل جراحی به وحشت می‌اندازند تا آن‌ها را وادار به این عمل بکنند. اما از طرفی مادران بعد از پیامدهای بد این عمل جراحی خود را به خاطر آسیبی که به کودک خود وارد کرده‌اند مقصر می‌دانند و توانایی خود به عنوان یک مادر را زیر سوال می‌برند.

واقعیت این است که هیچ تحقیقی در مورد استفاده از چنین تکنیک‌ انجام نشده است. برخی متخصصان معتقدند که این عمل باعث ترس نوزادان از خوردن خواهد شد، چرا که عمل خوردن را برای کودکان با درد همراه خواهد کرد. اما آنچه مسلم است، شکایات بسیاری از پزشکان و ماماهای فعال در این حوزه انجام شده است. مادران در این شکایات از تجربه فرزندانشان بعد از این عمل جراحی و آسیبی به آن‌ها وارد شده است صحبت کرده‌اند، اما تاکنون اقدام مشخصی علیه فعالان این حوزه انجام نشده و یا مدت‌هاست که به طول انجامیده‌اند. از سال ۲۰۰۲ که شکایت‌های بسیاری در این حوزه ثبت شده، فقط گواهینامه‌های سه مشاور شیردهی لغو شده است، این در حالی است که این عمل جراحی به کودکان آسیب جدی وارد می‌کنند. در نمونه‌ای کودکی که این عمل جراحی روی آن انجام شد دیگر قادر به خوردن خوراکی‌های جامد نشد و پزشکان هم دلیل آن را این عمل لیزر دانستند.

کد خبر: 66629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =