آیا اعداد تمام داستان را بیان می‌کنند؟

ایلان ماسک معتقد است که هوش مصنوعی در نهایت انسان‌ها را به نقطه‌ای می‌رساند که «به هیچ شغلی نیاز نداشته باشد»، اما آیا نشانه‌هایی در حال حاضر وجود دارد که از این پیش‌بینی پشتیبانی کند؟

بر اساس گزارش اخیری که با کمک ۷۵۰ مدیر کسب‌وکار که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، انجام شده است، ۳۷ % از این مدیران معتقد هستند که این فناوری در سال ۲۰۲۳ جایگزین کارگران شده است. در همین حال، ۴۴% گزارش می‌دهند که در سال ۲۰۲۴ به دلیل بهره‌وری هوش مصنوعی اخراج‌های بیشتری رخ خواهد داد.

اما با وجود گزارش‌هایی مبنی بر اخراج‌های ناشی از هوش مصنوعی، بسیاری از کارشناسان با دیدگاه ماسک مخالف هستند. جولیا توتاکر، استراتژیست رزومه‌های شغلی در ResumeBuilder، گفته است که اعداد حاصل از این تحقیقات ممکن است به درستی منعکس کننده‌ی چشم انداز گسترده‌ی کسب و کار نباشد. او معتقد است که هنوز بسیاری از سازمان‌های سنتی و کسب‌وکارهای کوچک وجود دارند که از فناوری مانند برخی از شرکت‌های بزرگ استقبال نمی‌کنند.

اخراج‌ کارگران یک واقعیت است، اما فناوری هوش مصنوعی همچنین به رهبران کسب و کار این امکان را می‌دهد که مشاغلی را که کارگران انجام می‌دهند بازسازی و تعریف مجدد کنند. الکس هود، مدیر محصول در شرکت نرم‌افزاری مدیریت پروژه و همکاری آسانا، تخمین می‌زند که نیمی از زمانی که در محل کار می‌گذرانیم به چیزی اختصاص دارد که او آن را «کار درباره‌ کار» می‌نامد. در اینجا، او به به‌روزرسانی‌های وضعیت، ارتباطات بین‌بخشی و تمام بخش‌های دیگر کار اشاره می‌کند که هسته‌ی اصلی دلیل حضور ما در آنجا نیست. او می‌گوید: بدون تفاوت‌های ظریف پشت اعداد، آمارهایی که اخراج‌های ناشی از هوش مصنوعی را نشان می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند، ترس را بیشتر از واقعیت منعکس می‌کنند.

مارک سندلا، بنیانگذار Leet Resumes and Ladders می‌گوید: با هوش مصنوعی و مقابله با کار مبتنی بر وظیفه، انسان‌ها این فرصت را خواهند داشت که در زنجیره‌ ارزش حرکت کنند. او معتقد است که برای کل اقتصاد، کارگران می‌توانند روی «ادغام، ساختار یا تعریف کار مبتنی بر وظیفه» تمرکز کنند. او این تغییر را با فرهنگ اداری اواسط قرن مقایسه می‌کند، زمانی که اشکال مختلف تایپیست‌ها در ادارات وجود داشتند.

کارمندان و هوش مصنوعی «انسان محور»

طبق گزارش Asana's State of AI at Work ۲۰۲۳، کارمندان معتقدند که ۲۹ درصد از وظایف کاری آن‌ها با هوش مصنوعی قابل تعویض است. با این حال، آسانا طرفدار چیزی است که آن را "هوش مصنوعی انسان محور" می‌نامد و به دنبال تقویت توانایی‌های انسانی و همکاری است، نه جایگزینی مستقیم افراد. در این گزارش آمده است که هر چه مردم هوش مصنوعی انسان محور را بیشتر درک کنند، بیشتر بر این باورند که تأثیر مثبتی بر کارشان خواهد داشت. طبق گزارش سازمان ملل متحد، کارگران و منشیان بین ۱۹.۶٪ تا ۳۰.۴٪ از کل افراد شاغل در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. ابزارهای تحلیلی و ارتباطی در طول سال‌ها کار، دانش را تغییر مسیر داده‌اند و "هوش مصنوعی مولد، باید پیشرفت دیگری در این تداوم طولانی تغییر در نظر گرفته شود."

همچنین تا سال ۲۰۲۲، ۳۴% از جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی نداشتند، بنابراین هرگونه گفتگو در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر اخراج کارکنان و تجدید ساختار احتمالی کار باید شامل بحث در مورد فاصله‌ی گسترده‌تر بین دارایی‌ها و دارایی‌های فناوری نیز باشد.

مسئولیت شخصی کارگر و دستکاری هوش مصنوعی

برای حرفه‌ای‌هایی که به دنبال اجتناب از کار اضافی در یک محیط کاری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، مراحلی وجود دارد که باید انجام دهند. سندلا می‌گوید که یک متخصص بودن، مسئولیت‌های شخصی را به همراه دارد و بخشی از کار متخصصین این است که به توسعه مهارت‌های جدید ادامه دهند. "اگر پنج سال پیش نرم افزاری را یاد گرفتید، کافی نیست. امروز باید نرم افزار جدید یاد بگیرید". به عنوان مثال، در حالی که موقعیت‌هایی مانند تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها در راستای اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دارند، شرکت‌ها همچنان به شخصی نیاز دارند تا هوش مصنوعی را راهنمایی کند، نتایج را معنا کند و اقدامی انجام دهد. او به همه توصیه می‌کند تا بفهمند هوش مصنوعی چگونه می‌تواند موقعیت افراد را در صنعت کاری آن‌ها تحت تاثیر قرار دهد. اما سندلا همچنین می‌داند که این انتظار از رهبران کسب‌وکار وجود دارد که به کارمندان کمک کنند تا مهارت‌های خود را در طول مدت حضورشان در شرکت توسعه دهند. او معتقد است: «شرکت‌هایی که سرمایه توسعه کارکنان خود را تأمین می‌کنند، صرفاً به خاطر منافع شخصی خود، در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند تا کمی بیشتر از شرکت‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند، جلوتر باشند».

حتی هود که در خط مقدم ایجاد راه‌حل‌های همکاری و مدیریت پروژه با استفاده از هوش مصنوعی قرار دارد، هنوز هم محصولات خود را آزمایش می‌کنند. هود در آماده‌سازی برای بررسی عملکرد آتی برای یکی از اعضای تیمش، آزمایشی را انجام داد و از هوش مصنوعی خواست تا نحوه‌ی همکاری او با عضو تیم را خلاصه کند.

هوش مصنوعی فهرستی از همه‌ی علایق مشترک آن‌ها، تمام تکالیف و بازخوردهای بین آن‌ها و توصیفی از رابطه‌ی آن‌ها بر اساس پیام‌هایی که برای یکدیگر ارسال کرده‌اند تهیه کرد. در این آزمایش، هود نمونه‌ای را نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت روابط چگونه می‌تواند باشد.

در حالی که اخراج‌ کارکنان در نتیجه‌ی نسل فعلی هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد، هیچ مدرک تاریخی مبنی بر اینکه پیشرفت‌های فناوری مانند هوش مصنوعی منجر به بیکاری گسترده شود، وجود ندارد. همانطور که Cenedella می‌گوید، نیروی کار متخصص انعطاف‌پذیر است و افزایش ظرفیت فن‌آوری می‌تواند منجر به کار «با ارزش‌تر» شود، همانطور که Cenedella می‌گوید: با بهره‌وری بیشتر نسل‌های آینده‌ی هوش مصنوعی، افراد احتمالاً یاد خواهند گرفت که از عهده‌ی همکاری با هوش مصنوعی برآیند.

کد خبر: 66639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =